onsdag 8 februari 2012

Salt och peppar, bloggutmaningen

Får jag presentera mitt lilla kar för flingsaltet och "showoffen" som jag får erkänna att jag köpte bara för den här bloggutmningens skull.

Men låt oss börja från början:

Retrolux har bjudit in till en angenäm bloggutmaning, nämligen att alla retrobloggare ska visa upp sina salt- och pepparkar. Angenäm om man har några sådana att visa upp alltså!

¨
Det här iskubsliknande saltkaret köpte jag på Kupan i somras för fem kronor. Ja egentligen köpte jag två, men det ena fick fungera som en gå bort-present, väldigt funkis, eller hur!


Jag vet inte tillverkare, men kanske någon av er läsare känner igen det? Nog andas det väl 60-tal!?



Och vad har vi här för något nytt som tronar på hyllan då? Ja jag vet inte riktigt själv, men när den här bloggutmaningen kom till, alltså att visa upp salt och pepparkar, och jag såg det här paret på Myrorna, så kunde jag bara inte låta bli att köpa dem för det högst tveksamma "fyndpriset" om 225 kronor.. De är inte ens i perfekt skick, så nu kan jag officiellt erkänna hur påverkad jag är av andra retrobloggare i mina inköp! Jag får helt enkelt bjuda på det.


Salt- och pepparkaren har ingen märkning, men man kan förstå på den intorkade gummipackningen att de är eventuellt är ganska gamla. Packningen måste för övrigt bytas för den krackelerade och bröts av när jag försökte öppna dem. Men i ärlighetens namn föredrar jag ändå salt och peppar direkt från kvarnen, så de här får nog mest stå och stoltsera i sin snygghet.

Färgåtergivningen är förresten bäst på bilderna ovan, ränderna är turkosa mer än gröna, som de framträder på bilderna nedan..


Är det någon av er som känner igen den här modellen? De är ganska maffiga med sina 17 cm.

Ibland undrar man ju om det är förra årets Hemtex-modell man har köpt, men oftast brukar ju magkänslan om ursprung vara rätt, och för 225 kronor så hoppas jag verkligen att magkänslan stämde den här gången. Vad tror du? :)

EDIT! Ibland får gåtan sin lösning snabbare än man kan ana. Salt och pepparströarna i serien Summit formgavs av John Clappison för Hornsea Pottery i England mellan 1960-1965. Thank you Potshot for the shared information!!



15 kommentarer:

  1. Jenny dom är ju jätteläckra!

    SvaraRadera
  2. Urläckra och de är säkert värda multum!

    SvaraRadera
  3. Såååå läckra, statyeska, eleganta, smakfulla ...... och så gillar jag färgen :-)

    SvaraRadera
  4. Verkligen snygga, både i modellen och färgen!! Och visst känns de retro i modellen, men jag har inte sett några liknande tidigare. Kanske är de inte svenska?

    SvaraRadera
  5. Okända eller ej, de är ursnygga!

    SvaraRadera
  6. Hello, That's a nice salt and pepper set. If you look at my blog you will see the answer of where and when it was made.

    SvaraRadera
    Svar
    1. WOW, that is so cool. Thank you SO much for the info, you really made my day on this one :-D

      Radera
  7. Ibland bara måste man köpa :)

    SvaraRadera
  8. Ibland bara måste man köpa :)

    SvaraRadera
  9. Dina två nya randiga salt- och pepparkar är verkligen tokigt snygga! Bra köp, tycker jag! :)

    SvaraRadera
  10. flingsalts-karet är väl ett litet kuvert-askfat från 60-talet? jag gissar på höglund för boda, eller lindshammar?

    SvaraRadera

Kanske gillar du också