måndag 4 juni 2012

Dubbeldörrarna


Vårt hem som är byggt 1950 har så vackra pardörrar mellan hall och vardagsrum. När vi tittade på lägenheten första gången så gapade den breda dörröppningen tom, och lite rädd för svaret så frågade jag mäklaren om dörrarna fanns kvar. Tack och lov så var de bara placerade i källaren, vilket förstås var en ganska ovärdig plats i sig för dörrparet, men huvudsaken var ju att vi kunde rädda upp dem igen.

Och visst är de vackra vid första anblicken, men tittar man närmre så har dörrhandtagen i original bytts ut mot en mindre smickrande variant. Faktum är att lägenhetens alla dörrar vid något tillfälle förärats dessa guldiga handtag. Läckert va.. eller inte!


I ärlighetens namn hade jag inte ens tänkt på att hitta originalhandtag igen, men tack vare en granne så har jag nu fått ett par. Dessvärre saknar jag fortfarande låsblecket, men det borde väl inte vara en omöjlighet att hitta en sådan!? Det blir helt enkelt till att rota riktigt djupt i loppislådorna i sommar.


Förresten vill jag bara tacka Jag, en loppista för länkkärleken. Och jag tror nog att ni som läser min blogg också läser hennes fina blogg :)

20 kommentarer:

  1. Hummm jag var och tillade på en lgh byggd -51 i Blackeberg i veckan, där fanns precis sånna dörrar som också stod i källaren och väntar på att någon skall uppskatta dem.

    Vill någon flytta norr om stan så är detta en retropärla som är till salu:
    http://www.svenskfast.se/hemnet/pages/ObjectView.aspx?objectid=40TB1OBKDI9JEHA1

    SvaraRadera
  2. Hej, vilket mått ska det vara på blecket? Jag har ev några i källaren. Men vet ej om de passar, kan kolla om jag vet vilka mått det gäller. Annars är det nog en rätt rolig grej att leta efter på loppisar, som du skriver, borde gå att hitta =)
    MVH //Webrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Måtten är 13,5x4 centimeter. Tror du att det är rätt. Det vore fantastiskt! /Jenny

      Radera
    2. Hej igen. Nu har jag letat. Tyvärr har jag bara två stycken av det ca mått du skrev, problemet dem är att hålet för handtaget är för långt ner på blecket. Så frågan är hur pass nära original du vill komma. Jag har andra bleck som är nästan 18x4cm. Från nederkant av hålet för handtaget - till överkant av nyckelhålet är måttet ca 5,9cm. Och av din bild att döma så borde ditt mått vara i trakterna kring 5,9 cm?
      MVH //Webrik

      Radera
    3. Jösses så komplicerat. Jag får nog ta mig en tur till grannen som jag fick handtaget av för att mäta. Han hade hittat handtag med låsbleck på Blocket tror jag, och det handtag jag fick var ett som blev över.

      Radera
  3. Jättefina dörrar! Tur att de räddades.

    SvaraRadera
  4. Av skruvhålen att döma så skall det nog vara fyrkantiga heltäckande med avrundade hörn. Ta mått om du skall ut och leta så att nyckelhålet hamnar rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle ju önska att måtten var standardiserade, men så är det väl knappast tyvärr.

      Radera
  5. Håller med, så vackra dörrar.

    SvaraRadera
  6. kan du inte kolla hos byggnadsvårdsbutiker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det. Tradera eller Blocket kan nog också vara en bra plats att kolla på

      Radera
  7. Byggfabriken har nytillverkade:
    http://www.byggfabriken.com/sortiment/dorrhandtag/funkisdorrhandtag/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah. Det ska jag kolla in också. Vad bra att det finns så många alternativ. Men det finaste vore ju att rädda ett par gamla!

      Radera
  8. Bra att ni räddade upp de fina dörrarna. Lycka till i kompletteringsjakten till handtagen :)

    SvaraRadera
  9. Man har svårt att förstå att de tidigare ägarna inte uppskattade de här vackra dörrarna! Men tur att lägenheten övertogs av några som hade vett nog att rädda dem från källaren! Och jag hoppas att låsblecken dyker upp! Varför inte sätta upp en lapp i trappen att ni söker sådana? Kanske ska någon granne byta dörrhandtag och vill bli av med sina gamla... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att de verkar utbytta i samtliga sex lägenheter i vårt hus märkligt nog.

      Radera
  10. Halva tjusningen med att gå på loppis är ju att ha sin lilla "att-leta-efter-lista" i huvudet och plötsligt få syn på något man söker :)

    SvaraRadera
  11. Vilka fina dörrar! Drömmer lite om att ha sådana i mitt nästa hem :)

    SvaraRadera

Kanske gillar du också