söndag 10 juni 2012

Bakluckeloppis i Siggesta


Jag gillar Siggesta Gård på Värmdö, det finns nåt för alla där. Restaurang, handelsbodar, djur, sandlåda,  minigolf, äventyrsstig, och så har vi ju förstås bakluckeloppisen på söndagar. Den är inte så stor, inte jämfört med Täby i alla fall, men det betyder ju inte att det inte går att vaska fram guldkorn ibland ändå.

Idag var jag ju där själv med min tvååring och bebis. Jag såg det som en ren chansning och hoppades att jag skulle få titta vid några bord i alla fall medan tvååringen höll sig kvar i vagnen utan gnäll. Nu hade jag tur, för redan vid de första borden hittade jag dagens inköp, så jag blev nöjd redan där och kunde fokusera bättre på familjeaktiviteten titta på smådjur sen. Och jag lyckades faktikt med bedriften att kolla en snabbis vid samtliga  bord också, men det var som sagt vid de första borden som jag hittade mina fynd.

Ovan ser ni Mari Simmulsons vas ur serien Turkosa. Den blev min för en tia! Jag har en större sedan tidigare, på bilden placerad i bakgrunden. Serien tillverkades för Upsala Ekeby 1967-70.


Mitt nästa fynd var två mindre krukor i gröna nyanser (hurra, för jag gillar ju verkligen de gröna nyanserna bäst) Den första har jag en större variant av. Den till höger är en gunillakruka från Upsala Ekeby. Båda blev mina för totalt 30 kronor.


Slutligen råkade jag se ett askfat? (nr 2) med tillhörande? cigarettbägare (nr 3)
 ur serien Scherzo från Rörstrand. 20 kronor för båda var inget att bråka om och de fick följa med hem. Porslinan samlar ju på dessa i lavendelblått, men om du vill ha dessa också så är de dina. Om inte så kan nån annan hojta till, för jag behöver inte behålla dem.

Är tanken att de ska stå så här tro?


15 kommentarer:

  1. Tufft att gå dit med två småttingar. Jag hoppades kunna åka dit, men det blev inte så. Fina krukor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kände mig som värsta supermommyn ;) men vad gör man inte när loppisbegäret är stort

      Radera
  2. Härligt att du är igång igen och med två små barn, beundransvärt och dessutom riktigt fina fynd du fyndat. Jag var idag i Täby och på Hötorget.

    SvaraRadera
  3. De turkosa vaserna är riktigt härliga! Roligt att du fick chansen att göra lite fynd :)

    SvaraRadera
  4. Oj så fina saker. Beundrar att du kan loppa med två barn, men de måste ju lära sig ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt. Och tvååringen gillar verkligen att gå på loppis, men detvnlir ju lätt lite stökigt :)

      Radera
  5. Härliga och fina fynd du gjorde idag! Jag är också en samlare av Scherzo från Rörstrand. Samlar både den blå lila serien och även den vita. Har nu tyvärr både del 2 och 3 i den vita serien. Hade annars varit mycket intresserad av dessa. Riktigt superfynd du gjorde iallafall.
    Kolla gärna in min blogg så ser du nog någon samlingsbild på de vita delarna jag har. Har ännu inte visat mina blå lila. Det kommer längre fram.
    designbloggenjonkoping.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här delarna är verkligen i superskick. De ser helt oanvända ut. Ska kolla in din samling!

      Radera
  6. Finfina fynd! Hurra för bakluckeloppisar! :)
    Tack för fin kommentar i min blogg. Kul att du läst ikapp i mina inlägg.
    Ha en härlig dag! Kram!

    SvaraRadera
  7. Vi var på bakluckeloppisen på Rosenhill i söndags och det var hälften så många säljare och besökare som det brukar! Undrar om det har blivit för många så de börjar konkurera ut varandra?

    SvaraRadera
  8. Åh, vilka härliga fynd! jag älskar de turkosa vaserna, har själv en stor vas i serien.

    SvaraRadera
  9. den vi gick på fullständigt regnade bort.
    Vi är ju också på jakt efter krukor, något som man faktiskt kan hitta. Dina var ju jätte fina.

    SvaraRadera
  10. Mari Simmulsons-vasen var ett riktigt fynd och Gunillakrukan har en läcker pistasch/päronglass-nyans :)

    SvaraRadera
  11. Det var bra fyndat! :) Jag har tyvärr sålt mina vita Scherzo-delar, får inte plats med allt när jag flyttar till mindre.
    Men du hittar säker någon annan som vill ta hand om dem - om du inte börjar samla själv! ;)
    Ser fram emot många roliga loppisrundor i dina (och snart mina!) hemtrakter framöver!!

    SvaraRadera

Kanske gillar du också