tisdag 10 juli 2012

Norrlandstour

En samlad skara loppisfynd
Sängbordet kostade 200 kronor (handtaget är inte i original)
Oj vad roligt det är med loppisar! Det är som att det pirrar till lite i magen varje gång jag anträder en ny, och jag blir så vansinnigt förväntansfull på om jag ska hitta loppisfyndet med stort L, fyndet som jag ofta inte vet innan att jag sökte. 

Och på loppisar finns verkligen allt man behöver. Man behöver egentligen aldrig köpa nånting nytt, allt finns där redo att återanvändas. Allt man behöver för ett lyckat loppisbesök är lite tid och tålamod, och ibland även förmåga att kunna se igenom allt bråte för att hitta guldkornen. Och det som är bråte för mig är ju guldkorn för någon annan. Så finurligt är det med loppisar.

Om jag stannat till vid varje loppisskylt jag såg skulle vi aldrig ha kommit fram till Luleå, och loppispengarna knappt räckt halvvägs ens. Och tur är det väl att jag inte alltid hittar något vid varje loppis jag stannar till på även om det känns tråkigt just då. Och tråkigt är det att det inte kunna köpa de allra finaste möblerna bara för att de inte får plats i bilen. Möbler kan vara så vansinnigt billigt utomsocknes!

Men en hel del loppisar har det förstås blivit, och en hel del inköp likaså. Bland annat har jag varit på loppis i Mjällom som ligger nära havet strax ovan Höga kusten-bron. Mjällom är en pytteliten by, men har ändå tre stora loppisar. Sen har jag också loppat i Luleå och Boden och fler loppisar blir det i sommar, var så säkra!

En lampskärm för 40 kronor och en skrivbordslampa från Pileprodukter för 50 kronor

En vitglaserad vas med hänkel som tillverkades 1947-1948 för Upsala-Ekeby. Formgivare: Anna-Lisa Thomson. 140 kronor

En förvaringslåda för 40 kronor

En Plantina från Gustavsberg i storlek 3 för 20 kronor. Fyndpris! Jag har lyft fram Plantinakrukor tidigare också, om det kan ni läsa här.

5 kommentarer:

  1. Instämmer helt i det du säger. Pirret, fyndglädjen och återvinningen! :)

    //Therese

    SvaraRadera
  2. vilka fina fynd. Speciellt hänkelvasen!

    SvaraRadera
  3. Kul med nya loppisar! Jag inbillar mig alltid att fyndchansen är större på en, för mi, ny loppis. Gröna lampan läcker, färgen toppen!

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk vas! Den blir jag lite avundsjuk på... :)

    SvaraRadera

Kanske gillar du också