tisdag 24 maj 2011

De mjuka formernas servis

Små små delar av kärlek

De mjuka formernas servis
Mina delar ur de mjuka formernas servis, nyss uppackade ur en flyttkartong. Min c-uppsats i konstvetenskap belyste just folkhem och smakfostran med avstamp i Wilhelm Kåges masterpiece. Min favorit är dekoren grå ränder som fanns hemma hos mormor och morfar när jag var barn. Jag tror att jag köpte de flesta av de här delarna på Bungalow när jag skrev min uppsats. På bilden saknas en liten mjölkkanna som tillfälligt har förlorat sin familj, den ligger väl i en annan flyttkartong. Jag tror förresten inte att det lilla fatet med det lustiga runda handtaget ingår i servisen, men det har samma dekor som den mindre skålen i min samling, så den får vara med som adoptivbarn.

2 kommentarer:

  1. Den är fin Kåges WB-modell, det finns ju många tuffa dekorer, min personliga favorit är "Rytm". Mejla mig på porslinsbloggen(at)gmail.com så ska jag skicka över utdrag ur en produktkatalog från 1962, där finns mycket trevligt :-)

    Det fatet med hänkel är en sk saladjär i modellen LB av Stig Lindberg.

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar med dig av din kunskap. Jag ska genast e-posta dig.

    SvaraRadera

Kanske gillar du också