tisdag 14 juni 2011

Forma

Hittade också helt oanvända delar av Olle Alberius Forma från Rörstrand på bakluckeloppisen i Täby i söndags. Serien är tillverkad i fältspat och producerades 1967-1981. Den ska finnas med grönt färgband* också, men jag tror inte att jag sett något exemplar av den gröna.

På bilden nedan ser ni fyra äggkoppar, en skål och en såssnipa. Jag är speciellt förtjust i såskannan som jag tycker har så vansinnigt snygg form. Min mamma samlar på denna servis så jag borde nog ge delarna till henne, men det känns svårt att ge bort såssnipan som fungerar utmärkt som tekanna för en person.






*Nyström&Brunius Rörstrand 280 år med fajans, flintgods, porslin och stengods

1 kommentar:

  1. Det gick uppenbarligen alldeles utmärkt att fynda i Täby i söndags också! Måste nog åka dit lite oftare... :)

    SvaraRadera

Kanske gillar du också