fredag 29 juli 2011

Tallrikar

Vis efter västkustresan då jag släpade hem stora lampor, så satsade jag på platta paket när jag var i Dalarna några dar förra veckan.


Olivia har jag ju redan visat, men den är helt klart en favorit just nu. Får försöka hitta fler delar och lite mer info.





Taverna som ritats av Carl-Harry Stålhane och tillverkades 1956-1964, kom i två flata och två djupa tallrikar. De är lite slitna, men jag kunde inte låta bli dem för det nätta priset av totalt 10 kronor




 


Två för mig okända djupa tallrikar från Rörstrand, 10 kronor tillsammans.






En mattallrik från Gefle med dekoren Spinett, ritad av Helmer Ringström, och assietten Tim från Rörstrand, det var min första Tim. För ett par dagar sedan hittade jag ju 12 till, vilket alltså blir 13. Olycksbådande?








Mattallrik från Gustavsverg i benporslin. Jag har varken information om servismodell eller dekorritare.






2 kommentarer:

  1. Rörstrandstallriken är Rita, 1940- eller 1950-tal:
    http://www.svenskt-porslin.net/rorstrand/ror-ri.htm

    SvaraRadera

Kanske gillar du också