Reijmyres skorsten i morgonljuset |
Vi tog en liten tripp ner i Sörmland för att spana in lite klättring några dagar, och hamnade i Rejmyre lite av en slump. Vi kom dit på tisdagen och så visade det sig vara deras årliga marknad på onsdagen. Vi bestämde oss i alla fall för att stanna där över natten och jag hann med både glasbruksmuseet och marknaden. Jag är inte direkt bekant med marknader och blev därför glatt överraskad det både fanns en stor trädgårdsloppis och att vissa marknadsstånd var som rena rama antikbodarna. Det var spännande att gå omkring där när knallarna höll på att bygga upp sina montrar tidigt på morgonen och att kunna spana in grejerna strax innan öppningsdags. Sen på nån timme blev det jättemycket folk och då höll jag på att få slag.
Hittade några fina saker och dem ska jag ska visa upp i ett senare inlägg.
Hittade några fina saker och dem ska jag ska visa upp i ett senare inlägg.
Museet som drivs av hembygdsgården har en liten lokal jämte fabriksförsäljningen och själva glashyttan. Tyvärr så var mitt fokus på museet inte helt 100 då jag hade min livliga dotter som är knappt ett och halvt år i släptåg. Men jag försökte ta lite hjälpliga bilder i begränsat urval, och suckade antagligen aahn och oohn över de uppvisade pärlorna.
Paul Kedelvs alster
Reijmyre är ju känt för sin rubinröda färg och färgstarkt glas blev populärt på 1950-talet, men Björn Trägårdh ritade starka färger för Reijmyre redan på 1930-talet. Monica Bratt som anställdes vid Reijmyre 1937 blev sedermera konstnärlig ledare. Hon blev också känd för sitt färgstarka glas i rubinrött, blått och smaragdgrönt. Det är svårt att se skillnad på Trägårdhs och Bratts alster då formerna är snarlika och signeringar inte så ofta förekom. Bratt var förresten en av de första kvinnorna som gjorde karriär trots barnafödande. Glasvärlden var ju starkt mansdominerad.
Björn Trägårdh
Monica Bratt (det är antagligen mer troligt att det är kameran eller kamerakvinnan som lutar än att montern gör det)
Monica Bratt är representerad till vänster i montern och Björn Trädgårdh till höger.
Coupeskålar och underbara tumblers med originalförpackningar.
Serien Monica från 1940-tal. Okänd formgivare..
Slutligen visar jag några turbinglas med sina karakteristiska virvlar. Franska Bambou var Reijmyres mönsterförebild för detta pressglas som togs upp på 1890-talet. Främst gjordes assietter och skålar i turbinmönster, men också hela uppsatser för toalettbordet med fat för nålar och kammar, burkar och askar.
Kul inlägg, jag behöver verkligen plugga på om glas så det här var en bra start! :)
SvaraRadera