torsdag 26 januari 2012

Rosmarin


I somras hittade jag två tekoppar i perfekt skick av Hertha Bengtssons Rosmarin för Rörstrand på min lokala leverantör Stadsmissionen. 150 kronor styck betalade jag vilket är ett okej pris för tekopparna. Jag har haft dem på jobbet tills alldeles nyligen eftersom jag tänkte att jag inte fick ta hem dem förrän jag sorterat upp köksskåpen litegrann, det skulle vara en liten morot liksom. Fast det hjälpte inte för köksskåpen är lika osorterade än, men nu är kopparna i alla fall hemma, och jag är lite lyckligare eftersom jag nu kan använda dem. Sen många år har jag två fat i rosa och en assiett i vitt, även de är i perfekt skick.

Om någon har två tekoppar i rosa på lur så är jag förstås intressedad, om priset är rimligt.


Rosmarin tillverkades 1957-1966 i brun, grå, rosa och vit glasyr. När jag kollade upp faktat såg jag att de tillverkades i flintgods fast jag tippat på benporslin. Kanske är det glasyren som gör dem så hållbara, eller att de åtminstone ger ett hållbart intryck.


9 kommentarer:

  1. Superfina! Lovar att hålla utkik efter rosa koppar till dig! :)

    SvaraRadera
  2. De gråa är finast! Jag har en grå tekopp och tekanna, och en brun tekanna och en del andra delar också.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar verkligen det gråa och det rosa tillsammans. Smakfullt!

    SvaraRadera
  4. Åh, dom är ju så supersnygga. Jag vill också ha sådana och som tekopp.

    SvaraRadera
  5. Jättesöt serie, framförallt kannorna är helt otroligt vackra! Älskar de små knopparna på locket...

    SvaraRadera
  6. Hej igen!! Såg fyra vita assietter i Rosmarin idag för 40 kr styck (fanns egentligen fem men den sista var inte i bra skick). Är det något du är intresserad av? I så fall går jag dit igen efter jobbet imorgon och hoppas att de är kvar. :)

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Är de rosa faten till salu? Är intresserad. Du kan gärna maila mig på sofia.p.johansson@hotmail.com.
    Mvh Sofia

    SvaraRadera

Kanske gillar du också