måndag 18 juni 2012

Bröllopshelg betydde också loppishelg

I helgen har jag varit på bröllop i Kilafors i Hälsingland och eftersom jag inte är den som är den så såg jag självklart till att kolla in lite loppisar också. Loppisen jag kommer att minnas låg i Ismyra utanför Bollnäs, en god bit från vägen, men väl så värd att åka in till. Tyvärr har jag inga bilder därifrån för det spöregnade och vi hade bråttom till bröllopet. Inte köpte jag något heller trots ett fint välsorterat utbud med många frestelser. Loppisen var inrymd i ett torp med flera uthus och var samtidigt ett litet café. Åk dit om du har vägarna förbi, då den bjuder på en fin helhetsupplevelse, speciellt om du gillar kombon loppa och fika i mysig miljö. Det finns till och med en facebooksida, men det kanske varje loppis av rang har nu för tiden? Det är ju ett bra sätt att marknadsföra sig i alla fall.

Inköpen gjordes i Järbo utanför Sandviken. Om man får tro Järboborna själva så är samhället ett av de
loppistätaste i Sverige. Om det är sant vet jag inte, men i fredags var det två loppisar öppna, en i Folkets hus och Hjärtesaken som ligger i en gammal snickerifabrik. Gillar man gamla plastmattor så fanns det en hel drös i gamla snickerifabriken, vars loppis drivs av en stiftelse med hjälp av gåvor. Mattorna kostade 25 kronor styck vilket är ett mycket bra pris.

Själv slog jag till på en liten vägglampa som jag inte behöver, men för 20 kronor och dess söta utseende misstänker jag att den kan bli en favorit.


Jag köpte också de raraste små vinglasen graverade med ränder och stjärnor vilket tilltalar min smak det allra väldigaste just nu. 20 kronor styck var knappast ett fyndpris i sammanhanget, men egentligen är det ju superbilligt. Jag har inte forskat ursprung ännu, men svenskt 1930-tal skulle kunna vara en kvalificerad gissning. Tyvärr var de helt omöjliga att fånga på ett bra sätt på bild..


Slutligen kunde jag inte låta bli dessa coasters i en plåtburk designade av Ethel von Horn för danska Ira. 40 kronor och i mycket fint skick.



2 kommentarer:

  1. Men vilka fina underlägg, de hade jag gärna velat ha. Även om vi inte använder det allt för ofta. Lampan förstår jag att du tog, 20 krär den ju väl värd.
    Tack för din kommentar hos oss. Alltid kul när man får höra att ngn gillar det man samlar på :)

    SvaraRadera
  2. Det känns som att fyndchansen ökar markant för varje mil man tar sig från Stockholm. ;)
    Jättesöta glasunderlägg, och de graverade glasen var ju hur tjusiga som helst! Sådär billigt hittar du väl knappt tråkiga glas i dålig kvalitet hos Ikea...

    SvaraRadera

Kanske gillar du också