onsdag 4 juli 2012

Vasen som växte


Den här vasen som är ca 8 cm hög var ett slentrianinköp. Jag köpte den på en loppis för något år sedan för att den var billig och inte för att jag gillade den speciellt. Antagligen var det i brist på andra fynd, och jag kan inte riktigt minnas när eller var jag köpte den. Kanske kostade den en tia.

Vasen har varit på väg att flyttas bort flera gånger, men någon gång längs vägen har jag blivit mer och mer förtjust i den. Nu tittar jag på den dagligen och tycker att den är helt fantastisk till sin form. Jag gillar den lancettliknande reliefen och och spelet mellan det de glaserade och oglaserade delarna.

Man vet aldrig när man fyndar, och ibland blir visst fynden fynd först i efterhand.

Formgivare är Tomas Anagrinus som hade egen verkstad i Alingsås 1963-1967 där han tillverkade bruks- och prydnadsföremål i lergods som han handsignerade eller stämplade. Från 1967 har han haft atelje i Kvidinge. (Källa Porslinsmärken, S.E. Vingdahl) Jag är osäker när just min vas är tillverkad, men en gissning är 1960- eller 70-tal.

Är det någon därute som också har föremål från Anagrinus?




4 kommentarer:

  1. Den är verkligen tjusig på sitt lilla vis :)

    SvaraRadera
  2. har inte ens hört om den här konstnären tidigare. Det är kanske skämmigt att erkänna om man nu ska kalla sig porslinsnörd ;)
    Hur som haver, vi har också köpt saker som har växt och blivit riktiga favoriter. Flera saker faktiskt. Så jag är helt enig med dig.

    SvaraRadera
  3. Har 2 st skålar från honom som har samma form men olika färger, kolla gärna in dem på min sida:

    http://www.borgmansantikt.se/searchresults.cfm?sokstrang=anagrius

    Bor precis utanför Kvidinge så jag stöter ofta på hans alster på olika loppmarknader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja se där, de var också fina i sin lågmäldhet.

      Radera

Kanske gillar du också