torsdag 17 januari 2013

Retro Home

 Stina som har bloggen Allt det gamla goda tipsade om boken Retro Home av Katherine Sorell nyligen. Jag gör nu det samma. 

Det är roligt att läsa om Retro ur ett annat perspektiv än det skandinaviska som är väldigt dominant till vardags, förstås, eftersom jag lever mitt i det. Författaren försöker definiera Retro som begrepp och kommer fram till att retro har lite olika innebörd för olika människor och att det är en fin gräns mellan retro och antikt, retro och kitch, retro och vintage, retro och modernism, eller ingen gräns alls ibland. Men perioden som avses är för saker äldre än 25 år, men yngre än 100, på ett ungefär så där.

Boken är hur som helst inte speciellt djuplodande (precis som min rescension inte är eftersom jag försöker hinna blogga och göra tusen andra saker medan lillen sover) och fungerar mest som en coffetable-book med snygga och inspirerande bilder om man gillar att inreda retro. Jag tycker dock att det är värt att gotta sig i texten också, och inte bara i bilderna.


Sandersons mobiletapet har jag som blå variant i hallen, men den här färgställningen tilltalar mig mer egentligen




2 kommentarer:

Kanske gillar du också