tisdag 26 mars 2013

Den franska industrilampan


Nu är jag tillbaka i Sverige efter sex veckors vistelse i Fontainebleau i Frankrike. Med mig hem har jag några nya fynd, bland annat den här bordsindustrilampan från Jielde, formgiven av Jean-Louis Domecq ca 1950. Den franska lampan anses vara en ikon för fransk industridesign och på antikmarknaden där jag köpte lampan, och som ni ska få se bilder från framöver, fanns det ett flertal Jieldelampor i olika utföranden. Jag vet inte exakt vad min lampa har för tillverkningsår, men den är i väldigt fint skick Det känns himla kul att ha släpat hem den här lampan, tur att vi hade takbox på bilen!

Lampan är som sagt en bordslampa för industrin, men i mitt småskaliga hem gör den sig bättre som golvlampa. Nu undrar ni säkert om jag fick den till ett fyndpris? Njae, jag vet faktiskt inte vad som räknas som fyndpris i den här genren, men jag tror att ca 1800 inte alls är ett dåligt pris, åtminstone det halva av vad den skulle ha kostat i butik tror jag.






6 kommentarer:

  1. Gud vilken finfin lampa!
    Kul att du är tebax i Svedala. Ska vi ta en fika snart?
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Jäklar vilken lampa! och jag som gillar Franskt..tillverkad i Lion...en riktig godbit.Och praktiskt man kan ju använda den som läslampa..fast risken är ju att man bara sitter och tittar på lampan istället...

    SvaraRadera
  3. Inte avis alls nehedå ;) Väldigt fin lampa med andra ord!

    //Therese

    SvaraRadera
  4. Superfin lampa - både i skick och design!

    SvaraRadera
  5. Åhh, vad snygg! Den hade def fått komma hem till mig!Välkommen hem och vi ses snart!

    SvaraRadera
  6. Otroligt fräck! Ett riktigt fynd!

    SvaraRadera

Kanske gillar du också