torsdag 16 maj 2013

Estrid, en orkidé i vinterlandet

Hawaii, Josef Franks "största" tygmönster, ritad i New York under andra världskriget, och hör till födelsedagsmönstren som skickades i konvoj över Atlanten till Estrid Ericsons 50-årsdag den 16 september 1944. (bildtext ur boken)

Idag har jag gjort ett bokfynd, eller jag tror det var ett fynd, eller för mig var det helt klart ett fynd. Är det något som kan göra mig så där vansinnigt glad förutom att omge mig med vackra saker så är det att omge mig med böcker, fast jag tycker ju att böcker också är vackert att omge sig med. Och handlar böckerna om vackra saker och innehåller vackra bilder så blir det bara ännu bättre.

Jag gjorde ett stopp med cykeln på väg hem från jobbet och smög in på ett antikvariat. Slentrianmässigt började jag titta i hyllorna om inredning och där stod den, boken om Estrid Ericsson, Orkidé i vinterlandet. Boken kan man köpa via Svenskt Tenn också, men det går ju lika bra att få sitt ex i fint begagnat skick, och att det blir lite billigare gör ju heller inget. Så nu ska jag lära mig mer om Svenskt Tenn alltså, det blir skoj det. Gillar speciellt att boken samtidigt utgör ett personporträtt av Estrid, men å andra sidan så ÄR hon ju Svenskt Tenn tillsammans med Josef Frank.



"Snäckor, blommor, venetianska glas och konvexa speglar ingick i Estrid Ericsons speciella profil som inredare, liksom floraplanscherna" (ur boken)
"Estrid Ericson En smärt vek flicka... med ögon som glimma av något mystiskt ljus... skrev Elin Brandell i Svenska Dagbladet 1929"
"Till Gullaskruf kom Estrid Ericson under krigsåren med föremål i porslin och tenn för att få dem utförda i färgat glas" (ur boken)
"Estrid Ericson botaniserade gärna i en historisk mönstertradition. Elefantmönstret kommer från Belgiska Kongo" (ur boken)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också