måndag 17 juni 2013

Skissen av Barbro Löfgren Örtendahl


Jag har fått tillfälle att förvärva en helt underbar skiss av formgivaren som också står bakom dekoren på mina gröna grobladskoppar, Barbro Löfgren Örtendahl. Skissen är från en svunnen tid då det på Drottninggatan 9 i Stockholm fanns ett café eller en restaurang som hette Paradiset och som någon gång ska ha firat 50-årsjubileum. Det sägs att skissen är ett arbete från Barbros tid på Högre konstindustriella skolan (Konstfack) där hon var elev 1936-1940, vilket betyder att restaurangen i såfall härrörde från slutet av 1800-talet. Idag är det en bokhandel på Drottninggatan 9, men säkerligen kan man via Stadsmuseet eller Stockholms stadsarkiv få fram mer information än så. Vid tillfälle kanske och hoppas jag på att jag orkar vara så ihärdig. Man får ju förstås  också komma ihåg att det på Drottninggatan 9 står ett hus som är ett resultat av ombyggnaden av gamla Klarakvarteren, så adressen kanske inte ens har samma placering idag. Jag har alltid tyckt att det varit sorgligt att Klarakvarteren moderniserades på det sätt som skedde, och jag älskar att titta på Lennart af Petersens bilder av staden som försvann. 

Ni kan tro att jag är nöjd med min skiss i alla fall. Den andas verkligen 1930-tal i både teckning och text. Tyvärr var den svårfångad på bild eftersom den är inramad och envisa reflexer ville vara med på bild också. Fascinerande läsning om Barbro Löfgren Örtendahl kan man också hitta här






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också