torsdag 4 juli 2013

Vintage och jag

Om jag är superbra på att köpa nästan allt begagnat eller återanvänt i någon form när det kommer till hemmet, så brister jag en del när det gäller kläder.

Jag brukade vara bra på det. När jag var runt 17 precis i början på 90-talet så handlade jag det mesta second hand. 10-kronorsreorna på den senare kritiserade kedjan UFF var min bästa vän och jag älskade att få komma hem till kompisars föräldrar, eller till mormor, och förhoppningsvis få rota fram det ena eller det andra gamla plagget från 60-70-talet. Föräldrarna skakade på huvudet, men antagligen rätt roat ändå och jag kommer speciellt ihåg en ärtgrön blus med rosa detaljer från kanske 1970-talet och en tjock mörkt grön dräktjacka ala Jackie Kennedy. Något år tidigare hade jag gått omkring i en svart gammal hatt med hattnål och flor som jag och mamma ropat in när det var dödsboauktion hos målarRune, och något år senare gick jag åt det mörkare hållet och inspirerades av Cure och Sisters of Mercy och kallade mig själv för svartnisse.

Nånstans på vägen så glömde jag bort det här med att i första hand köpa begagnade kläder, men jag försöker bättra mig och jag tror att jag börjar lyckas rätt bra. Garderoben börjar blandas upp igen och intresset för att för att hitta begagnat växer.


Väskan har jag köpt av Mangania. Jag har letat länge på loppis utan resultat och tog chansen när jag fick den.

En trenchcoat från 1960-talet

Kofta från Harrods som eventuellt kommer från min syrras farmor. Den har varit med länge.

En blus från Smiley Vintage vars affärsidé är att sy om vintagekläder på olika sätt. Finfina grejer och ganska lättillgängligt


Stickad kavaj från Paris

Blus

Örhängen med clips märkta Svensk Tenn

Handstickad top köpt på loppis för 40 kronor
Skor från Myrorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du också