söndag 7 augusti 2011

Intervju - Porslinsbloggens Herr Movarp


När jag mer aktivt började återuppta ett gammalt samlarintresse i våras och letade efter information om mina fynd, så ledde de flesta sökningar till en viss porslinsblogg. Porslinsbloggen utgör ju en fantastisk kunskapsbank och är alltid rolig att läsa, så därför är jag extra glad att nu kunna presentera intervjun med porslinsbloggens pappa Herr Movarp, aka Benny Movarp.

Hur länge har du samlat på porslin?
Jag har samlat sedan 2005.

Hur kommer det sig att ditt intresse för porslin väcktes?

Jag började att komplettera tallrikar som jag fått efter min mormor, Bimbo från Rörstrand, sedan lånade vi en fin Gefle Vinga-skål från svärmor som vi lyckades slå sönder, jag började då att leta efter en ny till henne och en till oss själva...det har blivit närmare 10 st olika Vinga sedan dess :-) Koppar började jag nog samla något år senare, jag gillade formen och hittade flera olika, det blev snabbt en samling.
Bimbo
Vinga


Kan du nån gång tröttna på dig själv när du inte kan låta bli att gå på loppis för femte gången samma vecka?

Jo, jag brukar tycka att det är lite skämmigt när man är för ofta på ett och samma ställe, som tur är kan man ta sina rundor som är lite varierande, då slipper man såna tankar ;-) Men ja, visst kan det kännas segt att gå varje dag...känner jag så då avstår jag den dagen, som tur är håller känslan sällan i sig nån längre tid.
Fynd från en vanlig loppishelg

Själv börjar jag alltid med att kolla in utbudet på koppar, men vad är det första du tittar efter när du går in på en loppis?

Jag skannar rummet/hyllorna snabbt, jag brukar oftast se direkt om det finns nåt, det är en träningssak :-) Jag är lite humörmänniska, ibland letar jag efter porslin, ibland glas, ibland keramik etc. En period letade jag efter tyger, då gick jag till dem först. Är loppisen stor får man vara strategisk och välja åt vilket håll man går, man lär sig efter ett tag var det brukar stå bäst saker!


Även glas avhandlas flitigt på Porslinsbloggen

Har du någon favoritloppis som inte ligger i ditt närområde som du kan rekommendera? (För det är väl ingen idé att försöka fynda i dina hoods haha)

Jaa du, jag har inget emot att dela med mig av mina loppisställen oavsett var de ligger. Ibland hittar man ju inget på ett ställe, ibland kan man fynda massor. Jag brukar sällan åka långt, de flesta loppisar jag besöker finns i närområdet, från Falun och Borlänge till Gävle. Jag gillar ställen dit man kan åka på lunchen, t.ex. Erikshjälpen i Gävle (tis. tors. lörd.), eller Tulavippan i Gagnef. Den sista har dock stängt i sommar pga flytt, vi hoppas det blir lika bra. Jag besökte Ludvika för någon vecka sedan, där finns två stora uteloppisar på lördagarna, de verkar riktigt bra! I Järbo mellan Sandviken och Storvik (en avstickare) finns två loppisar som ibland kan vara riktigt bra (öppet alla dagar utom söndagar under sommaren, annars måndag fredag lördag).  Sandviken har flera loppisar som kan vara väldigt bra ibland, PMU (torsdagar och lördagar), Ånyo öppet måndag till lördag.


Bruksporslin är givetvis till för att användas
Vad fick dig att börja blogga?

Jag hade så mycket funderingar och kunskap om vissa saker märkte jag att jag inte kunde bombardera forumen  (Precisensån forum och Retroforum) med allt jag funderade på och ville dela med mig av. Jag hade dessutom en hemsida sedan några år med koppsamlingen, men det var så tungt att uppdatera med nya inlägg när man ville dela med sig, så bloggen blev en bra lösning!

Ett av alla fynd, Ingrid Atterbergs Mima

Om du bara fick behålla en endaste sak av allt du samlat, vad skulle det bli?

Jaa du, det var svårt, en sak...hmm, det får nog bli min kaffe- och teservis från Gefle, Astra, den använder vi ofta och den är verkligen fin! Jag skulle dock ha svårt att göra mig av med mina samlingar, är inte mogen för det ännu.


Astra

Tänker du någon gång att det skulle vara skönt att bli av med alltihop?

Ja, när man inte kan ta sig fram bland grejerna blir det jobbigt. Men det går snabbt över att jag då bestämmer mig för att rensa, jag brukar göra det några gånger om året ;-)
Här ska det srax ordnas egen loppis. Utrensning alltså.

Hur har du lärt dig allt om glas och porslin? Är du kanske streetsmart eller tålmodigt teoretisk?

Både och, jag läser oerhört mycket, men det hjälper inte om inte informationen finns tillgänglig, då får man leta på nätet, forum, mejlkontakter, "bildbanken Tradera" eller bara googla, man kan hitta information lite varstans! Det gäller också att skapa sig ett väldigt bra kontaktnät, där kan man få mycket hjälp av folk som byggt upp kunskaper via gamla texter/bilder/intrevjuer. Man får många kontakter via bl.a. forumen när det gäller just detta! Det gäller att veta vem som sitter inne med informationen :-) Sen har jag en förmåga att lagra den mesta informationen i huvudet...men allt kommer man ju inte ihåg, då brukar jag spara litteraturen digitalt så att jag kan ta med mig den när jag behöver den!
För er som inte redan gått den , så kan jag rekommendera blomkruksskolan

Du har en stor kunskapsbank via Porslinsbloggen och har t.o.m. kontaktat en författare för att hjälpa till att reda ut begreppen i hans bok om Gefleporslin. Kommer vi att få se Porslinsbloggen i bokform någon dag?

Porslinsbloggen, snart i en bokaffär nära dig?
Jag har tänkt tanken att skriva böcker, men det tar en faslig tid, allt ska ju faktakollas, sakerna ska fotograferas etc. jag vet inte heller om Porslinsbloggens innehåll blir ett bra format för en bok, men vem vet, kanske kan det bli så nån gång. Det som ligger närmast i tanken är en bok om bruksporslin med annat än bara det som folk känner till!

Vad är ditt bästa tips till en nybliven loppisfantast?

Kolla runt bland bloggarna, läs forumen inom dina intresseområden, besök många loppisar, ofta, det är så du hittar fynden. Tålamod är det som gäller!
Med lite tålamod så kan en sån här koppsamling bli din!

..Och sist, men inte minst. Vilket porslin tror du kostar mest om 10 år.? Håller retrotrenden i sig, eller kommer vi sukta efter 1800-tals porslin, eller kommer vi kanske bara vilja ha nyproducerat krimskrams?

Jag har svårt att göra en bedömning av detta, kanske är retro helt ute då, jag kan inte sia om det... Jag tror man ska satsa på det man gillar, det har jag gjort i alla fall. Gillar man 1800-talsporslin, köp det, gillar du retro köp det. Klassikerna lär väl hålla i sig prismässigt oavsett om det är 50-tal eller 1800-tal, så jag gissar att de kommer att ligga prismässigt högst.
Det är väl inte så troligt att man hittar en sån här för en spottsyver om 10 år, men man vet ju aldrig.  Kanske ingen står ut med Retro och 1950-tal om 10 år..


Benny Movarp
Tack Benny för att du så frikostigt ställde upp och besvarade mina frågor! Alla bilder har hämtats från Porslingsbloggen och tillhör alltså Benny Movarp.

8 kommentarer:

  1. Bra gjort, kul att läsa mer om mannen bakom Porslinsbloggen, bilderna är också fina som du hämtat från honom.

    SvaraRadera
  2. Oh vilket bra inlägg! Trevligt skrivet och intressant innehåll.

    SvaraRadera
  3. Det här var verkligen intressant. Vilken bra idé att intervjua Herr Movarp. Mycket bra skrivet.

    SvaraRadera
  4. Jätteintressant. Herr Movarps blogg är verkligen en kunskapsbank!

    SvaraRadera
  5. Kul idé tycker jag med, detta kanske blir en serie artiklar..?!

    SvaraRadera
  6. Vilken kul idé att intervjua en bloggare! Och jag håller med om att från Herr Movarp får man svar om det mesta.

    SvaraRadera
  7. Kul att ni gillade intervjun :) Stay tuned!

    SvaraRadera
  8. Håller med övriga, kul idé med en intervju! Som dessutom var väldigt bra upplagd och kul att läsa. Jag skattar mig lycklig som har fått se Herr Movarps samlingar live! :)

    SvaraRadera

Kanske gillar du också