lördag 21 januari 2012

Fredagsmiddag i södra förorten



Räkor, ost, bröd, kex, oliver, marmelad. Och vitt vin till den som får.


I bakgrunden skymtar Stig Lindbergs limegröna förrättstallrik i serien Colorado för Gustavsberg. För ett par år sedan hittade jag fem delar, i väl använt bruksskick (varav en är felfri), för totalt 20 kronor.

Ost på Berit Ternells Ax. Jag har bara en assiett, men ska hålla ögonen öppna efter fler. Räkorna på ett turkost fat i pressglas


Ljusstakarna är Mari Simmulssons för Uppsala Ekeby, och vasen likaså. Brödet i en klassisk korg av stringmodell. Den har jag haft i evigheter


Lite tillbehör i vinetaskålar, samt Reijmyres lilla pärla i bakgrunden

10 kommentarer:

  1. åh så mysigt och vilka fina prylar! men gud så sugen jag blev på räkor nu! :)

    SvaraRadera
  2. Så fin dukning! Mycket fint att titta på och....ja visst blir man sugen på räkor!

    SvaraRadera
  3. Håller med dom andra, jag blir också sugen på räkor. Jag skymtar en mycket vacker ostbricka i svart och vitt :) Vem har designat den? Jättehärlig dukning när du blandar olika färger.

    SvaraRadera
  4. Ikväll blir det räkor här i Götet, serveras troligen på ultrakitschiga tyska fat med blommor och gulddekor. Vinet i Rejmyre 60-talsglas och aiolin i en karamellskål i glas. Gott ska det bli!
    Ha en härlig lördag!

    SvaraRadera
  5. Vilken helt underbar dukning! Älskar det turkosa fatet i pressglas! :)

    SvaraRadera
  6. Hå hå tack. Sanningen är att dukningen mest är framslängt i hast för att blidka snart tvååringen som inte väntar på maten i onödan ;) ..Men lite trevligt vill man ju få fredagsmiddagen presenterad, även som småbarnsfamilj!

    Ostbrickan/Skärbrädan är nytillberkad och är designad av Barbro Tryberg Broberg. Den är vändbar och har ett virrvarrmönster på andra sidan. Den tillverkas av Formverket och har sålts/säljs på Designtorget.

    SvaraRadera
  7. Ser jättemysigt ut, och jag blev också sjukt sugen på räkor när jag såg dina bilder!

    SvaraRadera
  8. vilken fin dukning! gillar speciellt pärlan-ljuslyktorna och det turkosa pressglasfatet! urläckert.

    SvaraRadera
  9. Vilken inbjudande dukning! Mycket fint och det ser ut som att ni hade en både mysig och god fredagsmiddag.

    SvaraRadera

Kanske gillar du också