onsdag 1 februari 2012

Hänt i veckan


Jag har köpt en gul tillbringare i plast designad av Sven-Eric Juhlin för Gustavsberg på 1970-talet. Den är i mycket fint skick och jag betaldae 50 kronor för den.


Jag har fått hem ett specialnummer av tidskriften Form från 1960. Inte mindre än ca 600 svenska glas presenteras av Sven-Erik Skawonius. Den inbitne vet förstås att Skawonius själv var verksam vid Upsala-Ekeby, men på 1930-talet verkade han också vid Kosta Glasbruk. Jag fick tips om boken via retrobloggarnas nätverk och den ska förstås bidra till att stärka mina kunskaper om svenskt glas. Tack för det!


Vidare så har jag förlorat budgivningen av en vas formgiven av Anna-Lisa Thomson. Den visade sig sluta på 1625 kronor vilket var lite över min liga så att säga. Men jag har också vunnit budgivningen av en vas omgjord till lampfot, också den formgiven av Anna-Lisa Thomson. Lampan ska jag visa upp så fort den har hittat hem till mig. Det händer mycket spännande på Tradera!

Och slutligen har jag varit hemma hos Lovisa som har bloggen Jag, en loppista på pysselkväll. Jag gav mig på att försöka renovera några lampskärmar till en trearmad golvlampa som jag visat här förut. Vi får se vad det blir av det hela framöver!

7 kommentarer:

  1. Älskar Gustavsbergskannan! Hade en brun som kom bort i flytten. Puts väck bara! Trist! :( Men din gula var finare, en sådan skulle jag också vilja ha! Får leta! :)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag vill också ha en gul :) Jag har en röd men den är på Prylodesign. Tidningen med glas är ju riktigt bra att ha den ska jag hålla utkik efter. Fina fynd!

    SvaraRadera
  3. Glastidningen får man hålla koll på om man ser!

    SvaraRadera
  4. Bästa kannan...har en knallröd som används flitigt.

    SvaraRadera
  5. Det är en toppenkanna! Jag har en röd som jag brukar servera saft ur på sommaren.

    SvaraRadera
  6. Vilken bra glastidning! Och läcker kanna, har sett både den och muggarna i lila och det vore ju trevligt att ha... :)

    SvaraRadera

Kanske gillar du också