måndag 20 augusti 2012

Kaffeburken och ströarna


När jag ändå är i gång och visar plåtburkar måste jag ju visa burken som vi normalt förvarar kaffebönorna i. Jag hittade den för en tia förra sommaren i Reijmyre. Jag trodde nog att Martin Olsson var ett hyfsat nytt företag, men det grundade redan 1897 som kryddbod på Hötorget i Stockholm. Kaffe var en specialite. Där ser man vad man kan få fram av lite googlande! När min plåtburk är från har jag ingen aning, men den har mycket patina och ser ju inte så väldans ny ut. Kanske är den 1930-tal?


Sen är det de här två ströarna som jag hittade på en tillfällig loppis i Gammelstads kyrkby i somras för 60 kronor. De är engelska och tillverkade av Regency ware. Lura er inte att tro att sakerna runtomkring är i miniatyr för ströarna är stora. Stringhyllan är extra djup och flaskorna i bakgrunden är halvlitersflaskor. Än så länge står ströarna tomma, men jag tror att jag kommer fylla dem med kardemumma och florsocker. Eller kakao kanske..


4 kommentarer:

  1. Med risk för att låta som en tant...
    Men det är svårt att finna en bra sockerströare nu för tiden. Jag har en Kold, men den är inte i närheten så snygg som dessa två raringar.

    SvaraRadera
  2. Men oj så snygg kaffeburk... En sådan hoppas jag att jag springer på en vacker dag. Och ströarna, så snyggt enkla!

    SvaraRadera
  3. Ovanligt snygg kaffeburk! Och hatten över ögonen och ett vitt leende,,,ja, den hade jag nog kunnat betala betydligt mer för ;) Bäst att hålla utkik nu efter "Kalaskaffe"!

    SvaraRadera
  4. Både kaffeburken och ströarna är så läckra. Du verkar ha det så mysigt hemma hos dig!
    Kram

    SvaraRadera

Kanske gillar du också